Ta IT på alvor

Polikerene har naivt invitert IT inn i alle deler av samfunnet vårt uten å tenke på
konsekvensene. Nå klages det høylytt på at det ødelegger skolen og forstyrrer
undervisningen.

 

Det er rolig i klasserommet denne norsktimen, men det er ikke fordi elevene
sitter stille for å høre på læreren. Elevene har viet PC-en foran seg sin fulle
oppmerskomhet og tror læreren ikke ser at de chatter på Facebook i stedet for å
ta notater. Utfordringen med distraherte elever resulterer i at læreren forbyr
PC-bruk i timene sine. Når IT er en så stor del av livet og samfunnet vårt burde
det ikke være noen tvil om at helt grunnleggende kunnskap må bli en del av
skolepensum allerede i grunnskolen.

Det er tydelig at bærbare PC-er er en stor distraksjon i klasserommet når skolen
ukritisk dumper en på pulten til hver elev. Elevene lærer seg triksene lærerene
ikke aner om for å spille Bubbleshooter i timene. Skolen gir ikke opplæring i
kritisk IT-bruk og skolesystemet prioriterer ikke programvare som passer inn i
undervisningen. Med en sånn holdning kunne vi like gjerne hatt en skole fri for
PC-er.

En debatt om grunnskolen og samfunnet vårt

Det raser en debatt om data i skolesystemet. Undersøkelser viser at internett
lettere får elevens oppmerksomhet enn lærer og pensum. Unge Høyre mener PC-en må
ut av klasserommet, mens deres motdebattanter mener tekniske ferdigheter også må
læres opp via skolen. IT er ikke noe hokus-pokus som vi tankeløst kan la
revolusjonere samfunnet vi har bygd opp. Skal PC være en del av skolehverdagen
må lærere kurses og inspireres. Politikerene må se på dagens situasjon med et
kritisk blikk og ta på seg ansvaret for å få god nok innsikt i feltet. Dette er
ikke bare en debatt om skolen vi vil ha, men om hele samfunnet vårt.

Bygge tekonologisk forståelse

Ordet IT er de fleste kjent med, men hva det egentlig går ut på er nok mystisk
og uforståelig allikevel. Det er ikke forsvarlig når vi har gjort oss så
avhengige av teknologien i hverdagen. Vi trenger mer forståelse for hva IT er
før vi mister kontrollen på hvordan det påvirker oss.
Politikerene må slutte å se på IT som et verktøy som på egenhånd gjør alt fra å
redde internasjonale skoleresultater, jevne ut forskjeller mellom elevene til å
spare penger i eldreomsorgen. At ansvarlige politikere kan la noe ta over
samfunnet vårt i så stor grad uten å legge grunnlag for forståelse og kritisk
tenkning er for meg uforståelig.

Når faglig bruk av PC-en hovedsaklig består av å ta notater, skrive oppgaver og
sjekke epost og Wikipedia, er den ikke mye mer enn et dyrt og unødvendig
verktøy. Hvis skolen skal få IT til å fungere som et læringsverktøy må opplæring
av hele skolesystemet til. Det må åpnes for både diskusjoner og erfaringsdeling
på tvers av skoler og landsdeler.

PC-en må bli

Ved å sette opplæring av teknologien på timeplanen vil grunnleggende
byggesteiner i IT-faget bli en del av allmennkunnskapen. For at vi alle skal
forstå mer av konsekvensene rundt IT-bruk må vi læres opp. Alle burde vite at
PC-en og mobilen din snakker i et språk bestående av 1 og 0 og at nettskyen ikke
ligger i skyen, men faktisk er samlinger av fysiske maskiner hvor informasjon om
nettopp deg og meg ligger lagret i mange kopier. Kritisk bruk av internett som
informasjonskilde må læreres opp gjennom hele skoleløpet og programmering kan
brukes til å utvide forståelse i matematikk og som et alternativ til framføring
av oppgaver i fag som norsk, historie og religion.

Revurder dagens pensum

Samfunnsfaget må diskutere hvilken plass teknologi har i samfunnet og hvordan
det påvirker oss. Matematikken må kritisk vurdere hvordan programvare skal
hjelpe opplæring og historiefaget må tegne tidslinjen for fagfeltet
informasjonstekonologi og se det i sammenheng med senere historiske hendelser.
Ikke minst må lærere få kurs i hvordan man kan bruke programvare fornuftig. Vi
trenger en revurdering av PC-ens plass i timene og se forskjell på når den er et
verktøy og når IT er på læreplanen. Fagplanen må ta for seg opplæring i
programmering, maskinvare og internett, slik at elevene får grunnleggende
forståelse i hvordan en PC fungerer. I både Storbritannia og Finland har
programmering blitt innført som en del av grunnskolefagene. Kan de, kan selvsagt
vi også.

Det hele bunner i et spørsmål om demokratiet i landet vårt. Vi lever i en
digital verden og spørsmål om personvern og teknologi i skole, helsevesen og i
hjemmet burde være en debatt for folk flest. For at et demokrati skal fungere må
folket også kunne nok om samfunnet til å avgi sin mening. Vi må ha god nok
kunnskap om IT til å kunne diskutere dens plass. Skolen må vite når PC-en er
nyttig og når den er unødvendig. Dersom skolevesenet tar IT på alvor er det
ingen grunn til at PC-en bør ut av klasserommet.

Advertisements

Om LineM

My blog: http://moseng.org My science blog: https://informatikktilalle.wordpress.com
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s